Sfaturi pentru incepatori

Recomandari generale pentru lectiile de muzica

Lectiile de muzica, fie ca sunt cursuri de pian/orga, cursuri de chitara,cursuri de canto sau cursuri de educatie muzicala generala, sunt pentru toti cei care doresc sa isi formeze o imagine despre muzica, despre limbajul muzical, despre modalitatile de producere a sunetului, despre ritm, melodie, armonie si interpretare muzicala, fie ca sunt copii sau adulti.

Cate lectii de instrument/voce sunt recomandate pe saptamana?

Pentru o asimilare optima in vederea unei culturi muzicale generale,se recomanda, in functie de instrumentul pe care vi-l alegeti, cate 2 lectii de chitara, lectii de vioara, lectii de pian, lectii de canto pe saptamana.
Daca nu exista insa timpul necesar, se poate face si cate o lectie de instrument/voce pe saptamana, insa progresele se vor face intr-un interval mai mare de timp. Nu recomandam mai putin de o lectie pe saptamana, deoarece cursantii uita ceea ce au invatat la lectia precedenta, mai ales daca nu au posibilitatea de a exersa acasa.
Pentru cei care doresc sa invete rapid sa cante din voce sau la un instrument muzical, fie ca este vorba de pian ori chitara, sunt recomandate peste 2 lectii pe saptamana.

Cum pot exersa daca nu am instrumentul muzical la care doresc sa cant sau spatiu suficient acasa?

Fara un instrument achizitionat,pe care sa il ai acasa ori de cate ori trebuie sa repeti sau simti nevoia sa exersezi si un spatiu destinat acestui fapt nu exista sanse de reusita.

 

Care sunt elementele de baza necesare pentru a face muzica?

Auzul muzical

Cand vorbim despre auzul muzical, ne referim la doua tipuri de auz:  auzul muzical innascut si auzul muzical dobandit.
Auzul muzical innascut difera de la o persoana la alta si caracterizeaza o parte dintre abilitatile muzicale ale fiecaruia. La acesta se refera majoritatea oamenilor cand spun ca au sau nu au auz muzical. Exista persoane la care auzul muzical innascut este mai dezvoltat, iar la altele, mai putin dezvoltat. Acest tip de auz este intrinsec persoanei, dar este un simt muzical pe care fiecare il are in stare incipienta.
Auzul muzical dobandit este auzul muzical care se formeaza, care se construieste prin exercitiu melodic, prin reproducerea de sunete, de intervale, de game, de arpegii, prin auditii, intr-un cuvant, prin activitate muzicala.

Simtul ritmic

Spunem despre o persoana ca are simt ritmic, atunci cand aceasta poate imita sau reproduce cu usurinta un ritm dat. La fel ca si in cazul auzului, exista persoane care au un simt ritmic innascut mai dezvoltat, iar altele mai putin dezvoltat. Prin exercitii ritmice acest simt poate fi insa dezvoltat.

Cum putem sti daca avem abilitati muzicale innascute pentru muzica ?

In general, daca cineva poate reproduce corect si cu usurinta o melodie, atat din punct de vedere melodic, cat si ritmic, are abilitati muzicale dezvoltate. Totusi, daca nu stim despre noi insine sau despre copiii nostri daca avem/au aceste abilitati,profesorul poate oferi posibilitatea testarii aptitudinilor muzicale,si poate face acest lucru gratis pentru cei interesati.

As putea invata sa cant la un instrument?

Multi spun despre ei că sunt afoni, fara a a sti prea bine la ce se refera cand spun acest lucru si neavand nici macar o educatie muzicala de bază. Marcel Bache nu crede in ideea de afon şi nu o sustine, considerand că sunt foarte puţini cei care nu au nicio legătura cu muzica. Simplul fapt că nu poţi reproduce nişte melodii fara sa ai o educatie muzicala de baza, nu te poate duce la concluzia că eşti afon.

Muzica se invata, la fel ca orice altă arta; unii au aptitudini innascute mai pronuntate in acest sens decat ceilalti, insa asta nu inseamna in niciun caz ca ceilalti sunt inapti de a canta. Problema este insa că majoritatea se aşteaptă ca muzica să le iasă pur şi simplu, fără niciun fel de exerciţiu sau studiu prealabil şi cum multora nu le iese din prima, îşi spun scurt si eronat: « sunt afon! », referindu-se desigur doar la abilitatile innascute.

Si în « a cânta », indiferent daca ne referim la cantatul la un instrument sau la cantatul din voce, la fel ca în cazul majoritatii acţiunilor pe care le deprindem, este nevoie de training. Este aproape la fel ca şi cum te-ai urca într-un avion pe care ai vrea să îl pilotezi şi ai constata cu stupoare aflandu-te in fata manetelor, ca…nu stii sa il pilotezi! Evident că nu ai cum să ştii dacă nu ai învăţat niciodată.

La ce progrese ne putem astepta in mod legitim, atunci cand cantam la un instrument sau din voce ?

Se sustine ideea ca la majoritatea persoanelor abilitatile muzicale innascute pot fi dezvoltate prin exersare,exercitii. Exista instrumente muzicale la care progresele sunt vizibile intr-un interval de timp mai scurt, cum ar fi pianul, sau chitara, in timp ce la alte instrumente este nevoie de mai multa staruinta si timp mai mult, cum ar fi vioara sau violoncelul.

Daca aceste lectii sunt combinate cu lectii de teoria si de istoria muzicii dedicate cursantilor, progresele pot fi mai rapide, intrucat mare parte din componenta muzicala teoretica este transferata catre cursurile practice, profesorul avand astfel posibilitatea la cursul de pian,de chitara sau canto sa se concetreze mai mult pe partea muzicala practica.

Pentru a va putea face o idee, primii pasi in sfera interpretarii vocale sau la un instrument, includ elementele de mai jos. In aceste previziuni, ne referim la cineva cu abilitati muzicale medii. Ulterior, aceste elemente sunt dezvoltate si aprofundate.

In principiu, in 8 lectii de pian, o persoana poate invata notiunile tehnice generale despre pian, pozitia corecta la pian, pozitionarea notelor pe claviatura, modalitatile de producere a sunetelor, notiuni generale despre citirea unei partituri din punct de vedere ritmico-melodic si interpretarea unei piese simple. Progresele fiecaruia tin foarte mult si de abilitatile muzicale pe care le are si de timpul pe care il aloca acestei activitati.

In 8 lectii de chitara, cursantul poate sa invete pozitia la chitara, modalitatile de producere a sunetului la chitara, notiuni teoretice despre tehnici generale de mana dreapta si de mana stanga, pozitionarea notelor la chitara, notiuni generale despre interpretare si invatarea unei melodii simple.
In 8 lectii de vioara, cursantul invata sa tina instrumentul corect, sa cante corzi libere note lungi si prin diferite tehnici de arcus la talon, la varf, la mijloc, invata pozitionarea notelor in pozitia intaia, invata diferite tehnici de relaxare si acomodare cu vioara astfel incat sa nu aiba o pozitia incordata si crispata, invata gestionarea corecta in producerea sunetului intre viteza si presiunea, greutatea cu care se trage arcusul, etc.

In 8 lectii de voce/canto, fie ca este vorba despre canto muzica usoara sau canto muzica populara, cursantul invata principiile reproducerii corecte a sunetelor din punct de vedere al tehnicii vocale; invata sa reproduca inaltimea acestora corect prin diferite exercitii si vocalize iar in componenta interpretativa se exerseaza pe o bucata muzicala aleasa de comun acord de catre cursant si profesor. Progresele in cadrul lectiilor de canto tin de abilitatile fiecarui cursant, dar si de timpul alocat acestei activitati si de capacitatea persoanei de a inmagazina si de a pune in practica.

La ce imi foloseste educatia muzicala ?

Educatia muzicala este o componenta de baza a formarii fiecarui om ; muzica ne face mai atenti la detalii, mai sensibili si mai inclinati spre frumos, pe copii ii dezvolta structural la nivel mental si emotional armonios, muzica este o modalitate de expresie a umanitatii fiecaruia dintre noi.

Pe copii ii ajuta sa isi formeze si sa isi dezvolte gandirea abstracta, sa se relaxeze prin arta, sa fie atenti la crearea ei si, de ce nu, sa fie niste mici creatori de arta prin interpretarile lor muzicale.
Pe adulti muzica ii ajuta sa iasa din cotidian, sa se relaxeze, sa isi petreaca timpul in mod artistic, invatand sa cante din voce sau la un instrument.

Care este varsta ideala pentru a face muzica ?

Muzica nu are varsta. Desigur, daca ne deprindem cu ea de mici si face [arte din noi este cu atat mai bine. Daca insa am trecut de varsta copilariei, nu avem niciun motiv sa credem ca datorita acestui fapt muzica nu mai este pentru noi. Putem invata sa cantam, daca dorim acest lucru, indiferent de varsta pe care o avem.

Profesorul de muzica ii incurajeaza pe toti iubitorii de muzica sa participe la crearea ei, indiferent de varsta pe care o au si sa alunge regretele lui : « mi-ar fi placut sa fac ». Datorita aceastei conceptii,profesorul Marcel Bache considera ca muzica este pentru toate varstele, indiferent daca aveti sau nu educatie muzicala anterioara.

 

Leave a Reply